Παρασκευή, 16 Σεπτεμβρίου 2016

Πάνος Πιλάτος «Είμαστε απέναντι από τους νταβατζήδες της Τέχνης»

(Συνέντευξη: Ιωάννα Νάκη)   

 Ο Πάνος Πιλάτος (ή αλλιώς 2Π) είναι μία από τις πλέον ιδιαίτερες περιπτώσεις καλλιτέχνη. Και όχι μόνο. Συγγραφέας, τραγουδοποιός και ερμηνευτής, δημοσιογράφος επί έτη πολλά σε μεγάλα έντυπα, εικαστικός, DJ, σκηνοθέτης αλλά και ιδρυτής μιας σειράς από ανεξάρτητα labels, έχει γνωρίσει και βιώσει το mainstream την «χρυσή εποχή» του lifestyle, αλλά παρέμεινε ένας οραματιστής ονειροπόλος του ανοιχτόμυαλου underground και μια προσωπικότητα με φιλοσοφικές ανησυχίες που, η σαν κινηματογραφική ταινία πορεία του και η ενίοτε εκκεντρική του στάση, τον ωθούν να καταθέτει άποψη εξαιτίας της οποίας έχει χαρακτηριστεί «αιρετικός».   Ο nyxtobaths τον φιλοξενεί αποκλειστικά (και με χαρά) σε μία από τις σχετικά σπάνιες, πια, συνεντεύξεις του.

Φέτος δείχνεις… ασυγκράτητος. Νέες δισκογραφικές δουλειές, βιβλία… Θες να μου μιλήσεις λίγο γι’ αυτό;   

2Π: Είναι μια απίστευτα παραγωγική χρονιά για μένα, όντως. Από τον Γενάρη έως και τώρα που μιλάμε, Σεπτέμβρη δηλαδή, έχω κυκλοφορήσει ή παρουσιάσει....
28 νέα τραγούδια με 5 διαφορετικά σχήματα ή projects. 3 δίσκοι, συμμετοχή σε μια συλλογή και μερικά σκόρπια, στο διαδίκτυο. Συνάμα, έχω ηχογραφήσει κι άλλο υλικό, που ξεπερνά τα 45 καινούρια τραγούδια, επίσης για διάφορα σχήματα ή projects. Πριν βγει η χρονιά θα κυκλοφορήσω ένα ακόμη album, σίγουρα, ενώ για το 2017 προγραμματίζω τουλάχιστον 5 δίσκους. Φέτος κυκλοφόρησε και ένα νέο βιβλίο μου, επανεκδόθηκε ένα παλαιότερο και ίσως προλάβω πριν βγει η χρονιά να βγει άλλο ένα, αλλιώς θα πάει για αρχές 2017. Επίσης, υπέγραψα αρκετά πειραματικά μουσικά clips, 2 ή 3 κανονικά video clips και έκανα και ένα animation, το πρώτο μου ever. 

Αυτό είναι παροξυσμός! Πως αλλιώς να το χαρακτηρίσω; Καταρχήν, πως τα προλαβαίνεις όλα;   

2Π: Εγώ τα προλαβαίνω, αυτά δεν με προλαβαίνουν! Και συνήθως δεν με προλαβαίνουν και μερικοί συνεργάτες μου. Ευτυχώς, ωστόσο, που σε κάποια από τα παραπάνω, έχω πλάι μου κάποιους που και τη μούρλα μου την γουστάρουν, και να φτιάχνουμε πράγματα μαζί απολαμβάνουν και περνάμε υπέροχα.     

Μιλάς για τους μουσικούς των σχημάτων και των projects που συμμετέχεις;   

2Π: Και στις δύο περιπτώσεις, θα έλεγα ναι. Στην δεύτερη, ωστόσο, δηλαδή σχετικά με εκείνους που με στηρίζουν και συμπορευόμαστε, υπάρχουν περισσότερα που μας δένουν ή μας βοηθούν να συμπορευθούμε. Υπάρχουν κοινά οράματα, υπάρχει μια πίστη από την πλευρά τους για τον μόχθο και την αγωνία μου για δραστηριοποίηση και κατάθεση… Και σε μερικές περιπτώσεις, υπάρχει βαθύς δεσμός. Όπως, ας πούμε, η Μεταφυσική μου σχέση με τον Τέλη Καυκά, που επί 21 και πλέον χρόνια δημιουργούμε μαζί μουσικές, και που κάθε μας συνάντηση και σύμπραξη είναι ευλογία. Ή, ενίοτε, με τους μουσικούς που συμπράττουμε στο συγκρότημα ΑΣΤΙΚΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ, που έχουν ισχυρές προσωπικότητες και τα δικά τους θέματα, μα δημιουργείται συχνά ένας μαγικός σπινθήρας ο οποίος μας οδηγεί από κοινού σε υπερβάσεις. Ή η Elisabeth, η τραγουδίστριά μας στους Theia TraGODia, με την οποία σχετιζόμαστε δημιουργικά δυο δεκαετίες. Για να μη μακρηγορώ, και με παιδιά από το label μου, που νιώθουν και ενισχύουν τα εγχειρήματα. Και πάνω απ’ όλα μιλώ για τη σύντροφό μου και βοηθό μου, τη Μαίρη, που είναι πάντα εκεί, έτσι απλά. 

 Θα επανέλθω, μα καθώς ανέφερες το label σου, περί τίνος ακριβώς πρόκειται;   

2Π: Το label μου ονομάζεται PMProom, και η αρχή του μας πάει πολύ πίσω, στα τέλη των 70’s, καθώς το 1979, πιτσιρίκος ακόμη, δημιούργησα την πρωτογενή του φάση. Κάθε μου δημιουργική δραστηριότητα, μου άρεσε πάντα να την βάζω υπό μία σκέπη, που να εξηγεί, να ερμηνεύει την πρόθεση πίσω από το έργο. Έτσι, στο πέρασμα των ετών, έφτιαξα μια σειρά από underground «εταιρείες», μέσα από τις οποίες είτε κυκλοφορούσα σποραδικά κάποια πράγματα, είτε «δικαιολογούσα» συγκεκριμένες δράσεις. Το 2008 όλες οι παλιές μου «εταιρείες» μπήκαν υπό τη σκέπη ενός «μητρικού» label, που ονομάστηκε PMProom. Κι από τότε, δημιουργήθηκαν κι άλλα sub-labels, πάντα υπό τη σκέπη του PMProom, για να εκφράσουν και να αναδείξουν διαφορετικές οπτικές της εναλλακτικής οπτικής και κουλτούρας.     
Πρόκειται για μια εταιρεία δηλαδή, δισκογραφική…   

2Π: Όχι μόνο δισκογραφική. Και όχι «κανονική» εταιρεία. Είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός, απόλυτα ανεξάρτητος και σε underground πλαίσια. Πρόκειται για μια κίνηση. Μια κίνηση Δημιουργίας-Παραγωγής-Διάδοσης Τέχνης. Κυκλοφορούμε δίσκους, εκδίδουμε βιβλία, γυρίζουμε video clips, ασχολούμαστε με το booking και το promotion, έχουμε περιοδικό και media πλατφόρμες, στήνουμε events και festivals. Μοχθούμε να κυκλοφορούμε πράγματα που μας αρέσουν και δραστηριοποιούμαστε απέναντι από την έννοια της «πολυεθνικής» και από τους νταβατζήδες της Τέχνης. Και κερδίζουμε επικοινωνία, διανομή ιδεών, κάποια ελάχιστα για τα ως προς το ζην και ελευθερία. Καλλιτεχνικός παράδεισος, χτισμένος με επιμονή, όραμα, πόνο και πείνα. Όπως και αλήθεια. Και αγάπη.       


Η επιλογή των καλλιτεχνών που συνεργάζεστε πως γίνεται;   

2Π: Άλλοτε μας προσεγγίζουν, άλλοτε προσεγγίζουμε εμείς. Καθόμαστε, μιλάμε, κοιτάζουμε πάνω απ’ όλα αν «κολλάμε» μεταξύ μας, αν υπάρχει χημεία. Αν αυτό συμβαίνει, προχωράμε μαζί. Ο ένας βοηθά τον άλλον. Είναι τρομερά επίπονο, αλλά αξίζει. Και για όσο αντέξω τόσο εγώ όσο και οι στενοί συνεργάτες μου, θα το συνεχίσουμε.

Ανοιχτοί για συνεργασίες με άλλα labels ή φορείς είστε; Ή το κρατάτε κλειστό ως κύκλωμα;   

2Π: Ανοιχτοί σε πολλά είμαστε. Κατά καιρούς, μάλιστα, προσωπικά έχω δηλώσει την πρόθεσή μας να κάτσουμε σε ένα τραπέζι όσοι ασχολούμαστε με αυτό, και να συμπράξουμε. Δεν υπάρχει άλλη λύση για την εναλλακτική οπτική. Οι πυρήνες οφείλουμε να βρούμε κοινά. Το συμφέρον αυτού που αγαπάμε και «υπηρετούμε» βρίσκεται στην ένωση, όχι στους εγωισμούς και στην πάρτη μας. Αλλιώς θα σβήσουμε, ανακυκλώνοντας ο καθείς το δικό του κοινό, που όλο και θα συρρικνώνεται. Υπάρχει εκεί έξω ένα σύστημα φτιαγμένο να στηρίζει τη διαπλοκή και το χρήμα, για να αποδίδει στους λίγους περισσότερο χρήμα και να τους βουλιάζει πιο πολύ στην εξάρτηση. Το χρήμα είναι καλό. Βοηθά. Αλλά αν έχει επάνω περιττώματα εγώ δεν το θέλω. Έχω αντιμετωπίσει διλλήματα και μου έχουν ασκηθεί στο παρελθόν πιέσεις από μεγάλα «κεφάλια», «τζάκια» και «μαγαζιά», ειδικά την εικοσαετία που εργάστηκα σε μεγάλες εταιρείες μέσων μαζικής ενημέρωσης και συνεργάστηκα με μεγάλες δισκογραφικές. Και αντιστάθηκα. Είπα ΟΧΙ. Έχασα πολλά, αλλά είμαι πολύ κομπλέ με μένα. Και κάνω αυτό που θέλω. Όπως πάντα.        

Αυτό είναι στάση ζωής, έτσι; 

2Π: Εννοείται. Ζω rock ‘n’ roll, πώς να στο πω αλλιώς; Είμαι 45 ετών και συνεχίζω να παλεύω για έκφραση, δημιουργία και επιβίωση. Είναι κομμάτι μου όλα αυτά. Συν η σχέση μου με το… πώς να το θέσω… με τον «αθέατο κόσμο». Με το Μεταφυσικό. Και με τον Εσωτερισμό. Γνωρίζω τη θέση μου μέσα στον Κόσμο. Έχω μυηθεί τόσο κυριολεκτικά –σε «απόκρυφη γνώση»-, όσο και μεταφορικά –στο δρομολόγιο της ζωής, στο τσιμέντο, στην πάλη για φαγητό, στέγη, αξιοπρέπεια.      

Νωρίτερα λέγαμε για τον… παροξυσμό κυκλοφοριών στον οποίο έχεις επιδοθεί ειδικά φέτος, και όπως είπες σχεδιάζεις να το πας σερί και του χρόνου. Με τόσα διαφορετικά σχήματα που έχεις, και με τόσα projects, δεν φοβάσαι ότι ο κόσμος μπορεί να αποπροσανατολιστεί και να μη ξέρει τι είναι τι και που υπογράφεις εσύ και που όχι;   

2Π: Καταλαβαίνω ακριβώς τη φύση της ερώτησης, καθώς είναι ένα θέμα που ορισμένοι κοντινοί μου συνεργάτες, κατά κύριο λόγω καινούριοι πλάι μου, μου έχουν επισημάνει το ενδεχόμενο. Μπορεί να συμβεί. Μάλλον συμβαίνει ήδη. Αλλά πρέπει να ξεκαθαρίσω δύο πράγματα. Πρώτον, πάντα ήμουν έτσι, δηλαδή ποτέ δεν αρκέστηκα σε μία εκδοχή της πραγματικότητας όπως την αντιλαμβάνομαι. Και, δεύτερον, έχω ένα πλάνο, καλλιτεχνικό σίγουρα, μα δομημένο σαν σχέδιο… υστεροφημίας, που δεν θέλω ούτε θα μπορούσα να σας εξηγήσω. Ας πούμε, ότι παίρνω τα ρίσκα μου, ενώ συγχρόνως απολαμβάνω την δημιουργία και την παραγωγή Τέχνης.

Θα μπορούσες να μας δώσεις έστω ένα στοιχείο πως συνδέονται όλα; Γιατί θεωρώ αυτό μου λες…   

2Π: Σου λέω ΚΑΙ ΑΥΤΟ. Φυσικά όλα συνδέονται. Ένα άρθρο μου δημοσιευμένο το 1997, συνδέεται με ένα τραγούδι μου του 2001, το οποίο συνδέεται με ένα βιβλίο μου του 2003, που συνδέεται με μια συνέντευξη του 2009, που συνδέεται με μια συγκεκριμένη performance μου σε ένα live του 2015, που συνδέεται με ένα clip που σκηνοθέτησα το 2016, που συνδέεται αλλά και ολοκληρώνεται, ίσως, με ένα concept album του 2017.     

Και, συγγνώμη, μα έχεις την απαίτηση από τον κόσμο να προβεί σε διαδικασίες τέτοιες ώστε να συνδέσει τόσο εκ διαμέτρου αντίθετα πράγματα που έχεις κάνει και να βγάλει συμπέρασμα;   

2Π: Θα ήταν ιδανικό να συνέβαινε, αλλά όχι, δεν έχω καμιά τέτοια απαίτηση. Γνωρίζω ότι υπάρχουν κάποιοι… πώς να τους αποκαλέσω… fans… συνοδοιπόροι… φίλοι… δέκτες, τέλος πάντων, του έργου μου, που το επιχειρούν, και με κολακεύει και με ιντριγκάρει αυτό, αλλά δεν είμαι και κανένας διάσημος ώστε αυτοί να είναι πολλοί. Είμαι απλά ο Πάνος, που επανεφήυρα τον εαυτό μου και δημιούργησα τον Πιλάτο. Ότι έχω να πω ως καλλιτέχνης, το λέω. Και όσα καταθέτω, είναι εκεί έξω. Μακάρι πριν αποδημήσω από τούτη την ψευδαίσθηση, να προλάβω να καταθέσω όσα σχεδιάζω ή ονειρεύομαι. Και μακάρι κάποια από αυτά να αγγίξουν ανθρώπους, να τους βοηθήσουν, να τους στηρίξουν ή να τους ψυχαγωγήσουν.         

Και αν κάποιος θέλει να σε «βρει», μουσικά ας πούμε, πως το κάνει;   

2Π: Εννοείς;     

Έβγαλες σε 8 μήνες 4 δίσκους, 28 τραγούδια… Ετοιμάζεις κι άλλα… Ποια είναι η βάση σου; Πως σε βρίσκουμε να σε δούμε live;  


 2Π: Α, live… Τα απολαμβάνω πολύ. Μυσταγωγία. Νομίζω ότι αν έρθεις σε κάποιο live μου δεν θα πλήξεις καθόλου. Κάνω διάφορα στη σκηνή. Δεν υπάρχει μέτρο και συνάμα όλο αυτό είναι μια αυτό-σκηνοθετημένη υπέρβαση. Λοιπόν, βγάζω δίσκους και τραγούδια κάτω από διάφορα ονόματα. Ως Πάνος Πιλάτος, σίγουρα. Με τους ΝΙΠΤΩ ΤΑΣ ΧΕΙΡΑΣ που επιστρέφουμε. Με τους Theia TraGODia, με τους PACT OF THE FEW, ως ΚΑΥΚΑΣ + ΠΙΛΑΤΟΣ, ως 2Π, με τους ΥΠΕΡΒΑΣΙΑ, τους ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΣ ΚΥΚΛΟΣ κ.α. Εκπροσωπώ όλα αυτά τα χρόνια αυτόν που καταλύει την καθαρότητα των ειδών και περιπλέκει εκ διαμέτρου αντίθετες μουσικές, παρουσιάζοντας αμαλγάματα. Που και που ίσως να με βρεις να κάνω κάποιο μεμονωμένο live με κάποια από τα προαναφερθέντα σχήματα ή projects. Όμως έχω μια πιστή μπάντα, μέσα από την οποία εκφράζω πολλές πτυχές μου και παίζω κομμάτια από όλα σχεδόν τα projects μου, ενώ συγχρόνως αυτή η μπάντα έχει μια ιδιαίτερη αυτονομία. Είναι το ΑΣΤΙΚΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ. Όπου δεις live Πάνος Πιλάτος + Αστικό Σύνδρομο, να ξέρεις ότι αν έρθεις θα σου δώσω πολλά από όλες μου τις πτυχές, τις οπτικές και τη δισκογραφία μου.

 Ασχολήθηκες και ασχολείσαι με πολλά διαφορετικά πράγματα, λοιπόν… Ποιο από όλα αυτά είναι το αγαπημένο σου;   

2Π: Αδύνατο να απαντηθεί αυτή η ερώτηση έτσι απλά. Καταρχήν, να επισημάνω ότι η ενασχόλησή μου με διαφορετικές εκφάνσεις της Τέχνης έχει να κάνει με την πεποίθησή μου ότι ο δημιουργός «οφείλει» να δοκιμάζει κι άλλες οδούς, πέρα από αυτή ή αυτές που φαίνεται να έχει μια κλίση. Για μένα τούτο ξεκίνησε ως αναγκαιότητα και διάθεση για πειραματισμό και εξελίχθηκε ως στάση ζωής και καλλιτεχνικής οπτικής. Τώρα, όσον αφορά δραστηριότητες που είτε δεν είναι ακριβώς «καλλιτεχνικές» ή δημιουργικές,  είτε δεν σχετίζονται με το ευρύτερο πλαίσιο των παραπάνω, τις βίωσα ή τις βιώνω  στο πλαίσιο του κυνηγιού της επιβίωσης, ή από περιέργεια.     

Μήπως θα μπορούσες να μου πεις πιο… απλά τι εννοείς;   

2Π: Η Τέχνη για μένα είναι ένα Σύμπαν που θέλω να ταξιδέψω σε όσα περισσότερα μέρη του μπορώ, γι’ αυτό ασχολούμαι για να εκφραστώ με διάφορες μεθόδους: συγγραφή, σύνθεση μουσικής, στιχουργία, ερμηνεία, σκηνοθεσία, εικαστικά και λοιπά. Όλα τα υπόλοιπα που έκανα ή κάνω, όπως ας πούμε η ενασχόλησή μου με νυχτερινούς χώρους, αφορούν στην προσπάθεια να επιβιώσω ή να συλλέξω κι άλλες εμπειρίες.     

Πολύ ωραία. Κι από όλα αυτά, λοιπόν, ποιο ξεχωρίζεις; Με τι αισθάνεσαι πιο πλήρης;   

2Π: Η πληρότητα στην Τέχνη είναι κάτι που δεν γνωρίζω. Νομίζω ότι θα πεθάνω κάποια στιγμή κι ακόμη δεν θα έχω συνειδητοποιήσει το νόημά της ούτε θα την έχω νιώσει. Γι’ αυτό με βλέπεις να μην σταματώ ποτέ. Το μεσημέρι γράφω ένα κείμενο, το απόγευμα μέσα σε ένα τρόλεϊ γράφω ένα στίχο, φτάνω στο studio και ο στίχος γίνεται τραγούδι, λίγο πριν φύγω ή ενώ είμαι στο δρόμο τραβάω video ό, τι μου κάνει εντύπωση, επιστρέφω στο χώρο μου και ξεκινάω το μοντάζ ενός clip, έπειτα φεύγω πάλι για πρόβα με συγκρότημα, στον γυρισμό κρατάω σημειώσεις για ένα πλάνο που μπορεί να σχετίζεται με μια διοργάνωση ή με τις σκέψεις μου για το πώς θα πρέπει να διαχειριστεί κάποιος συνεργάτης μου ένα θέμα, αράζω λίγο για να δω μία τουλάχιστον ταινία, έπειτα γράφω πάλι και καταλήγω να διαβάζω πριν κοιμηθώ -προς τις πρωινές ώρες- παράλληλα δύο και τρία βιβλία. Και την επόμενη συνεχίζω. Όσα περισσότερα κάνω, τόσο περισσότερα επιθυμώ ή οραματίζομαι. Για να βοηθήσω όμως τη ροή της συζήτησης, θα σου πω ότι ξεχωρίζω κάτι, ναι: τη συγγραφή. Πάνω απ’ όλα και πέρα απ’ οτιδήποτε, με θεωρώ συγγραφέα.       

Όντως με βοηθάς… Για να κλείσουμε με αυτό… Τι είναι εκείνο που ξεχωρίζεις στη συγγραφή;   
2Π: Η γαλήνη της μοναχικότητας. Είμαι εγώ και ένα τρισεκατομμύριο Σύμπαντα, αλλά ούτε μια τόση δα υποψία αυτής εδώ της ψευδαίσθησης που λέμε «ζωή».        

Αφού σε ευχαριστήσω, να ανακεφαλαιώσουμε σχετικά με τις φετινές σου κυκλοφορίες;   

2Π: Ένα τραγούδι μου στη συλλογή «Rockorama Ultimate» (Ιανουάριος). Το mini album των Theia TraGODia «Lilith» (Μάρτιος). Το LP των PACT OF THE FEW «Orgasmo» (Ιούλιος). Το «Άνθρωποι Της Λάσπης» ως ΚΑΥΚΑΣ + ΠΙΛΑΤΟΣ (Αύγουστος). Το Νοέμβρη βγαίνει το «ΡΑΠορτάΖ», ως 2Π. Και ανέβηκαν στο internet και 2 κομμάτια με το όνομά μου. Επανεκδόθηκε το βιβλίο μου «Νυχτοβάτης: Βαμπιρική Ποίηση» (Ιανουάριος) που εξαντλήθηκε και θα πάει για 3η έκδοση και βγήκε «Το Βιβλίο Των Κρυφών Τρόμων» (Μάιος). Τον Φλεβάρη του ’17 βγάζουμε νέο δίσκο ΝΙΠΤΩ ΤΑΣ ΧΕΙΡΑΣ και την άνοιξη του ’17 album με ΑΣΤΙΚΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ. Και ετοιμάζονται κι άλλα πολλά.     

Πάνο σε ευχαριστώ πάρα πολύ που μου έδωσες την ευκαιρία να τα πούμε.   

2Π: Εγώ ευχαριστώ πρώτα απ’ όλα τον Γιώργο και το nyxtobaths, που στηρίζει προσπάθειες και από πέρυσι λέγαμε να κάναμε ένα interview, ώσπου το… αναμόχλευσα ο ίδιος, για να τα λέμε όλα. Ο πλουραλισμός του nyxtobaths είναι κάτι παραπάνω από θεμιτός και χρηστικός. Φυσικά να ευχαριστήσω και σένα που βοήθησες να γίνει αυτή η συζήτηση. Και ευχαριστώ και όλους όσοι «νιώθουν». Να σημειώσω μόνο αν μου επιτρέπεται κάτι για το label.  Ότι ΜΕΣΑ ΣΕ ΜΟΛΙΣ 18 ΜΗΝΕΣ, το PMProom και τα sub-labels του παρουσίασαν μεταξύ άλλων 11 δισκογραφικές δουλειές, 5 βιβλία, 15 διαδικτυακά τεύχη του εναλλακτικού περιοδικού akRa magazine, 7 official video clips, 28 experimental music clips, μία ταινία μικρού μήκους και ένα animation. ΝΙΩΣΤΕ-ΣΤΗΡΙΞΤΕ-ΔΙΑΔΩΣΤΕ.

https://www.facebook.com/panospilatos/?fref=ts   
https://www.facebook.com/pilatosmusic/?fref=ts   
https://www.facebook.com/pmpgr/?fref=ts   https://www.facebook.com/PanosPilatosAstikoSyndromo/?fref=ts   
PMPgr@mail.com